I Työpaja 8.4


Päivä oli antoisa. Kahdessa tunnissa tunnistettiin nykyisen tilanteen solmukohtia, joissa eri käyttäjä saatettiin ottaa mukaan vasta hyvin myöhäisessä vaiheessa. Kaikilla oli silti yhteinen tahtotila. Niin yrityksillä, muilla sidosryhmillä, kuin opettajillakin. Oppilaan roolia edusti moni. Seuraavaksi toivomme heidän pääsevän mukaan myös.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kaikki hyppäsivät mahdollisimman etäiseen rooliin. Empatian kykyä punnittiin. Kuinka Pasi Pirkkanafarmari tuo oman osaamisensa tähän kontekstiin? Kuinka hieman epäröivä opettaja ei kokisi yhteiskehittämistä lisätaakkana, vaan että se luovuttaisikin resursseja muuhun merkitykselliseen työhön.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Opettaja avaa ovensa yrityksille. Yrityksiä oikeasti kiinnostaa mittava esityö oppilaitoksissa, yhdessä tehden. Aluksi edes havainnoiden. Mistä tässä kontekstissa on kysymys? Ei yritys voi lähestyä oppilaitosta valmiilla paketilla. Se ei ole yhdessä tekemistä. Sen tunnistivat kaikki. Projektit on aloitettava ketterästi ja tarpeen tullen lopetettavakin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Muiden tekemisistä on opittava ja sen tiedon äärelle on päästävä nopeasti. Ei ole järkeä aloittaa taas jotakin projektia ja sitten taistella samojen asioiden parissa. Yleensäkin vasemman ja oikean käden on sekä tunnettava toistensa läsnäolo, mutta niiden on lyötävä myös käsipäivää.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOppilaan näkökulmaa ei saa unohtaa. Uusi työ ja oppiminen tapahtuu intohimojen ympärillä. Mikä on kenellekin merkityksellistä ja arvokasta. Sen ympärille syntyy positiivinen kierre.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KYKY tekee merkittävää työtä. Sen on tarjottava konkretiaa ja aivan uusi avaus koko toimintaan. Ennen kaikkea kunkin toimijan on päästävä vaikuttamaan asioihin paljon nykyistä aikaisemmin. Amerikkalaisissa elokuvissa usein todettu heitto ”Cut the Middle Man” voi olla tilanteessa paikallaan. Nopeaa vaikuttamista, nopeaa vaikuttumista, ja myös aikaisin epäonnistumista. Kokeilun kautta. Silloin se on halvinta.

 

Mainokset