III Työpaja 4.5

Kolmas KYKY- työpaja pidettiin Viherkallion koululla.  espoo.fi > Viherkallion koulu

Viherkallion koulu täyttää 100 vuotta. Koulussa on käytössä uudenlaiset ja monipuoliset toimintatavat oppia. Lisäksi Viherkallion koulu toimii aktiivisesti monimuotoisen oppimisympäristön kehittäjänä.

Käyttäjinä KYKY- kokeilussa Viherkallion koulussa olevat viidesluokkalaiset kertoivat päivän alussa omista kokemuksistaan. ” Tämä on kivaa ja täytyy ajatella itse enemmän kun kirjasta ei voi lukea vastauksia.

WP_20160504_10_30_50_Rich_LI (2)

Myös opettaja kertoi, että yrityksen tuotteen kokeilu oli helppo yhdistää omaan opetukseen. ” Kun vielä ensi syksynä tulee uusi OPS niin esimerkiksi ohjelmointipelin kokeilu on suoraan matematiikan oppimistavoitteita tukeva”.
Toivottiin, että yritykset tulevat ihan koululle havainnoimaan ja keskustelemaan; mitä tarvitaan ja tarjotaan? ”Yrityksen havainnointi ja läsnäolo koululla on tärkeää, jotta yrityksen ja koulun yhteistyötä tekevät tahot olisivat mahdollisimman luonnollisessa kontaktissa toisiinsa.”
Yleinen asenne oli, että kokeiluissa saa mennä pieleen ja uutta putkeen. Olennaista on rohkea kokeilu ja vuorovaikutus.  Myös hullut ideat pitää voida esittää yrityksille. Jatkosta pudonneet ideat pääsevät  KYKY- ideoiden kirpputorille, jonne on vapaapääsy ”myyjillä” ja ”ostajilla”.
Olisi myös hyvä, jos kokeileva/yhteiskehittäjäkoulu saisi KYKY-logon”, opettaja sanoi. Koulun sivuilla voisi olla KYKY-logo ja sitä klikkaamalla pääsisi suoraan KYKY-digitorille. Tämän idean esittäjä pohti sitä, miten tavoitetaan yritykset, joilla voisi olla kiinnostavaa tarjontaa tai kiinnostusta yhteiskehittämiseen.

Tehdään mallista yksinkertainen ja helposti lähestyttävä, mennään esimerkin voimalla”. ” Kevennetään byrokratiaa opettajille päin.” ”Tämä on loistava ja tärkeä juttu”.
Näin miettivät opettajat.

Mainokset